Cały tekst konwencji do pobrania w formacie pdf  - POBIERZ


List Minister Edukacji Narodowej Pani Joanny Kluzik-Rostkowskiej i Rzecznika Praw Dziecka Pana Marka Michalaka w sprawie ustanowienia na dzień 20 listopada Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka. w formacie pdf  - POBIERZ


Przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.

Ratyfikowana przez Polskę dnia 30 września 1991 r.

Konwencja ta została sporządzona z myślą o istotach ludzkich, które nie przekroczyły 18 roku życia, chyba że zgodnie z prawem odnoszącym się do dziecka uzyska ono wcześniej pełnoletność.

Składa się ona z 54 artykułów podzielonych na trzy części:

  1. Część składa się z 41 artykułów mówiących o samych dzieciach, co powinny otrzymywać, jak powinny być traktowane i co wolno ich rodzicom lub też opiekunom.
  2. Część składa się z 3 artykułów mówiących o tym jak prawa dziecka mają być nadzorowane przez państwo i jak powinny być wykonywane oraz określa kary za nie przestrzeganie któregoś z artykułów z części pierwszej.
  3. Część i ostatnia składa się z 8 artykułów głównie są to już sprawy administracyjne oraz informacyjne dla państw, które zechcą podpisać konwencje.

Kilka najważniejszych artykułów z każdej z grup dotyczących najważniejszych spraw spotykanych na co dzień.

Z pierwszej grupy będą to informacje dotyczące życia dziecka w społeczeństwie oraz w rodzinie :

Artykuł 2
  1. Państwa-Strony w granicach swojej jurysdykcji będą respektowały i gwarantowały prawa zawarte w niniejszej konwencji wobec każdego dziecka, bez jakiejkolwiek dyskryminacji, niezależnie od rasy, koloru skóry, płci, języka, religii, poglądów politycznych, statusu majątkowego, niepełnosprawności, cenzusu urodzenia lub jakiegokolwiek innego tego dziecka albo jego rodziców bądź opiekuna prawnego.
Artykuł 3
  1. We wszystkich działaniach dotyczących dzieci, podejmowanych przez publiczne lub prywatne instytucje opieki społecznej, sądy, władze administracyjne lub ciała ustawodawcze, sprawą nadrzędną będzie najlepsze zabezpieczenie interesów dziecka.
Artykuł 6
  1. Państwa-Strony uznają, że każde dziecko ma niezbywalne prawo do życia.
  2. Państwa-Strony zapewnią, w możliwie maksymalnym zakresie, warunki życia i rozwoju dziecka.
Artykuł 7
  1. Niezwłocznie po urodzeniu dziecka zostanie sporządzony jego akt urodzenia, a dziecko od momentu urodzenia będzie miało prawo do otrzymania imienia, uzyskania obywatelstwa oraz, jeśli to możliwe, prawo do poznania swoich rodziców i pozostawania pod ich opieką.
  2. Państwa-Strony zapewnią, aby te prawa stały się zgodne z ich prawem wewnętrznym oraz z ich międzynarodowymi zobowiązaniami w tej dziedzinie, w szczególności w przypadkach, gdyby brak tych uregulowań spowodował, iż dziecko zostałoby bezpaństwowcem.
Artykuł 9
  1. Państwa-Strony zapewnią, aby dziecko nie zostało oddzielone od swoich rodziców wbrew ich woli, z wyłączeniem przypadków, gdy kompetentne władze, podlegające nadzorowi sądowemu, zdecydują zgodnie z obowiązującym prawem oraz stosowanym postępowaniem, że takie oddzielenie jest konieczne ze względu na najlepiej pojęte interesy dziecka. Taka decyzja może być konieczna szczególnie w przypadkach nadużyć lub zaniedbań ze strony rodziców, gdy każde z rodziców mieszka oddzielnie, a należy podjąć decyzję odnośnie do miejsca pobytu lub zamieszkania dziecka.
Artykuł 11
  1. Państwa-Strony będą podejmowały kroki dla zwalczania nielegalnego transferu dzieci oraz ich nielegalnego wywozu za granicę. (jest to jeden z najważniejszych artykułów w tej konwencji bardzo dobrze , że został tu umieszczony gdyż zabrania on handlu dziećmi jak niewolnikami i nanosi wysokie kary za nie przestrzeganie tego artykułu)
Artykuł 29
  1. Państwa-Strony są zgodnie, że nauka dziecka będzie ukierunkowana na:
    a) rozwijanie w jak najpełniejszym zakresie osobowości, talentów oraz zdolności umysłowych i fizycznych dziecka;
    b) rozwijanie w dziecku szacunku dla praw człowieka i podstawowych swobód oraz dla zasad zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych;
    c) rozwijanie w dziecku szacunku dla jego rodziców, jego tożsamości kulturowej, języka i wartości, dla wartości narodowych kraju, w którym mieszka dziecko, kraju, z którego dziecko pochodzi, jak i dla innych kultur;
    d) przygotowanie dziecka do odpowiedniego życia w wolnym społeczeństwie, w duchu zrozumienia, pokoju, tolerancji, równości płci oraz przyjaźni pomiędzy wszystkimi narodami, grupami etnicznymi, narodowymi i religijnymi oraz osobami rdzennego pochodzenia;
    e) rozwijanie w dziecku poszanowania środowiska naturalnego.
Artykuł 33

Państwa-Strony będą podejmowały wszelkie odpowiednie kroki, w tym środki ustawodawcze, administracyjne, socjalne oraz środki w dziedzinie oświaty, w celu zapewnienia ochrony dzieci przed nielegalnym używaniem środków narkotycznych i substancji psychotropowych, zgodnie z ich zdefiniowaniem w odpowiednich umowach międzynarodowych, oraz w celu zapobiegania wykorzystywaniu dzieci do nielegalnej produkcji tego typu substancji i handlu nimi.

Artykuł 34

Państwa-Strony zobowiązują się do ochrony dzieci przed wszelkimi formami wyzysku seksualnego i nadużyć seksualnych. Dla osiągnięcia tych celów Państwa-Strony podejmą w szczególności wszelkie właściwe kroki o zasięgu krajowym, dwustronnym oraz wielostronnym dla przeciwdziałania:
a) nakłanianiu lub zmuszaniu dziecka do jakichkolwiek nielegalnych działań seksualnych;
b) wykorzystywaniu dzieci do prostytucji lub innych nielegalnych praktyk seksualnych;
c) wykorzystywaniu dzieci w pornograficznych przedstawieniach i materiałach.

Artykuł 37

Państwa-Strony zapewnią, aby:
a) żadne dziecko nie podlegało torturowaniu bądź okrutnemu, nieludzkiemu czy poniżającemu traktowaniu lub karaniu. Ani kara śmierci, ani kara dożywotniego więzienia bez możliwości wcześniejszego zwolnienia nie może zostać orzeczona wobec osoby w wieku poniżej osiemnastu lat za popełnione przez nią przestępstwa;
b) żadne dziecko nie zostało pozbawione wolności w sposób bezprawny lub arbitralny. Aresztowanie, zatrzymanie lub uwięzienie dziecka powinno być zgodne z prawem i może być zastosowane jedynie jako środek ostateczny i na możliwie najkrótszy czas;
c) każde dziecko pozbawione wolności było traktowane humanitarnie i z poszanowaniem wrodzonej godności jednostki ludzkiej, w sposób uwzględniający potrzeby osoby w danym wieku. W szczególności każde dziecko pozbawione wolności zostanie odseparowane od osób dorosłych, jeśli tylko rozwiązanie odwrotne nie będzie uznane za zgodne z najwyższym dobrem dziecka, oraz będzie miało prawo utrzymywać kontakty ze swoją rodziną poprzez korespondencję i wizyty, z wyłączeniem sytuacji wyjątkowych;
d) każde dziecko pozbawione wolności miało prawo do uzyskania niezwłocznego dostępu do prawnej lub innej odpowiedzialnej pomocy, jak również prawo do kwestionowania legalności pozbawienia go wolności przed sądem lub inną kompetentną, niezawisłą i bezstronną władzą oraz domagania się uzyskania szybkiej decyzji w tej sprawie.

Artykuł 50
  1. Każde Państwo-Strona może zaproponować poprawkę i wnieść ją do Sekretarza Generalnego Narodów Zjednoczonych. Sekretarz Generalny zakomunikuje następnie o zaproponowanej poprawce Państwom-Stronom, łącznie z wnioskiem o wskazanie, czy są one za zwołaniem konferencji Państw-Stron, mającej na celu rozważenie i przeprowadzenie głosowania nad propozycją. W przypadku gdy w ciągu czterech miesięcy od daty takiego powiadomienia co najmniej jedna trzecia Państw-Stron wypowie się za zwołaniem takiej konferencji, Sekretarz Generalny zwoła taką konferencję pod auspicjami Narodów Zjednoczonych. Każda poprawka przyjęta większością głosów Państw-Stron obecnych i biorących udział w głosowaniu podlegać będzie zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych

Poprawka wprowadzona przez Polskę

Ratyfikując Konwencję o prawach dziecka, przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r., Rzeczpospolita Polska w oparciu o postanowienie artykułu 51 ustęp 1 tej konwencji zgłasza następujące zastrzeżenia:

  • W odniesieniu do artykułu 7 konwencji: Rzeczpospolita Polska zastrzega, że prawo dziecka przysposobionego do poznania rodziców naturalnych będzie podlegało ograniczeniu poprzez obowiązywanie rozwiązań prawnych umożliwiających przysposabiającym zachowanie tajemnicy pochodzenia dziecka.
  • O granicy wieku, od której dopuszczalne jest powoływanie do służby wojskowej lub podobnej oraz uczestnictwo w działaniach zbrojnych, rozstrzyga prawo Rzeczypospolitej Polskiej. Granica ta nie może być niższa niż przewidziana w artykule 38 konwencji.

Dzięki tej konwencji każde z rodzących się dzieci jest kimś na tym świecie ma swoje nazwisko , obywatelstwo jest pełnoprawnym członkiem narodu ludzkiego zamieszkującego Ziemię. Może decydować o swoim losie , może wygłaszać swoje poglądy przecież to nie jest wiadome czy to ono w przyszłości nie będzie prezydentem lub jakimś wielkim wynalazcą , który spowoduje że wszystko stanie się lepsze i łatwiej dostępne. Dlatego powinno je chronić prawo.

V Liceum Ogólnokształcące
im. Krzysztofa Kieślowskiego
w Zielonej Górze
65-552 Zielona Góra,
ul. Zachodnia 63
tel. 68 470 70 10

KLASY GIMNAZJALNE

logoG7

Ostatnia aktualizacja:
18.10.2017 r.

Plan lekcji

Ważny od 16.10.2017 r.

W planie lekcji klasy gimnazjalne oznaczone są wielkimi literami.
2A
22B (kl. 2b)
2C
2D
22E (kl. 2e)
2F
3A
33B (kl. 3b)
3C
3D
33E (kl. 3e)
3F
Plan lekcji

Rozkład godzin

1 lekcja: 8.00 - 8.45
2 lekcja: 8.50 - 9.35 
3 lekcja: 9.40 - 10.25
4 lekcja: 10.35 - 11.20
5 lekcja: 11.30 - 12.15
6 lekcja: 12.25 - 13.10
przerwa: 13.10-13.40
7 lekcja: 13.40 - 14.25
8 lekcja: 14.35 - 15.20
9 lekcja: 15.25 - 16.10
10 lekcja: 16.15 - 17.00

Polecane strony

MEN

Kuratorium w Gorzowie

CEO

CKE

profesor.pl

scholaris

EduForum

45 minut

edukator.org

oświata.org.pl

MENIS

edukator.com

Głos Nauczycielski

Wiking

WSiP

Helion

Gazeta Lubuska

BIP Gimnazjum nr 7

Jesteś tutaj: Start Konwencja o Prawach Dziecka